לשחרר את פקק התנועה

לשחרר את פקק התנועה

ריתמיקה היא מתודה לחינוך מוזיקלי באמצעות תנועת הגוף, המלמדת יציבה, הליכה ותנועת גוף נכונה. תנועה נכונה חייבת להיות אורגנית לתנועת הגוף. יכולת הגוף להיות מאוזן בזמן יציבה כמו גם בזמן תנועה, זו יכולת טבעית ומולדת. אך לצערנו, הרבה מאד פעמים היא לא מתקיימת באופן האופטימלי ויש לאמן את הגוף ולתרגל אותו לכך. מערכת התנועה של האדם פועלת בעזרת כוח פנימי ודחיפה של האדמה. כדי לנוע נכון ובריא, לאורך כל שנות החיים, יש ללמוד לשחרר את פקק התנועה כדי שתנועת אברי הגוף תזרום נכון. הגישה החינוכית בחוגי ריתמיקה ותנועה, מלמדת את תנועות גוף הנכונות באמצעות יסודות של מקצב מוזיקאלי ולהפך.

 

החיים מתבטאים באמצעות המקצבים הגופניים והמוזיקליים ויש להם חוקים בסיסיים. על ידי השתתפות במשחקים פשוטים, תרגילים ואימפרוביזציות, לומדים הילדים כיצד לשלב בין מוזיקה ותנועה. לשחרר את פקק התנועה העצור בתוכם באופן לא מודע ולפתח אחידות ריתמית בין העין, האוזן, הגוף והמוח. תנועה היא מעבר ממקום למקום, תזוזה במרחב. כאשר התנועה נעשית לפי מקצב ומוזיקה היא הופכת להיות גמישה יותר, קלילה ואסתטית.

תנועה לא פקוקה היא תנועת רקדן.

 

חוגי הריתמיקה והתנועה מיועדים לילדים מגיל 9 חודשים ועד 6 שנים. בשנים אלו רוכש הילד את הרגלי התנועה השלו. הוא לומד לשבת, לעמוד וללכת. הוא בודק את טווח יכולת  הפעלת אברי הגוף שלו, הוא קופץ ומדלג, רץ ומתגלגל. הוא מנסה לשחרר כל פקק תנועה שהוא נתקל בו ומאתגר את עצמו ואת גופו שוב ושוב. בשנים אלו הוא סופג גירויים שמעתיים ומנסה לשלב אותם בתנועות אותן הוא מבצע. לבני האדם ישנה יכולות ייחודית לתאם את התנועות המוטוריות שלהם בהתאם לגירוי שמיעתי חיצוני. התנהגות זו נחקרה על ידי חוקרים  רבים החל מוסף המאה ה-19 ועל פני מספר תחומים רבים. אחד המחקרים שנעשה על התגובה הקצבית של תינוקות למשמע מוזיקה, הראה כי בשלבים ההתפתחותיים הראשונים של התינוק, מוחו של הפעוט רוקם קשרים עצביים חדשים ויונק כל מידע חדש שהסביבה מציעה בסקרנות ובמהירות. הריתמיקה דוגלת בכך שבשילוב מוזיקה ותנועת גוף ניתן לפתח אצל הפעוט יכולות קוגניטיביות טובות יותר, מודעות ועוד.

 

המוזיקה יוצרת אצל הילד תחושות והתרחשויות רגשיות ושכליות ומניעה אותו לתנועה במרחב. שירים ודקלומים, נגינה בכלי הקשה איכותיים. שימוש באביזרים ייחודיים המותאמים לאחיזת הילד ובהתאם להתפתחותו, מקנים לילד תנועה בטוחה ונכונה במרחב. ילדים בגילאים 3-6 המשתתפים בחוגי ריתמיקה מפתחים דרך שירי משחק גם שפה עשירה יותר. האזנה מודרכת לסוגי מוזיקה שונים, מקנה לילד הכרת מושגים מוסיקליים. הריקודים מלמדים אותם לשחרר את פקק התנועה ומקנים להם תנועה גמישה, נכונה, קלילה, בריאה, תנועת רקדן לכל החיים.

 


Notice: Undefined variable: sorting in /var/www/vhosts/hoogim.co.il/httpdocs/classes/article.php on line 17

מידע נוסף: